EPO - Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru to alternatywa dla papierowej, tradycyjnej formy potwierdzenia, wystawianej dla przesyłek poleconych i przesyłek firmowych poleconych.
Rekord SI, jako pierwsza firma w Polsce, obsługująca sektor administracji samorządowej, zintegrowała swoje systemy z elektronicznymi potwierdzeniami odbioru Poczty Polskiej.
Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego oraz Ordynacją Podatkową, podpisane przesyłki są doręczane do adresatów przez operatora pocztowego lub pracowników samego organu. Odbierający pismo powinien potwierdzić odbiór przesyłki własnoręcznym podpisem wraz z datą doręczenia. Obecnie taki podpis może być złożony na specjalnie do tego przystosowanych tabletach, które automatycznie przekażą odpowiedni elektroniczny dokument potwierdzenia odbioru do właściwej jednostki. Następnie, również automatycznie, elektroniczna „zwrotka” dołączana jest do odpowiednich akt sprawy, co pozwala na realizację kolejnych kroków w procesie (np. uruchomienie procesu naliczania odsetek zgodnie z Ordynacją podatkową).
Jak to działa?
Poniższy rysunek obrazuje w pełni zautomatyzowany proces akcji wymiarowej podatku od nieruchomości osób fizycznych. Wygenerowane decyzje trafiają do repozytorium dokumentów, gdzie są zbiorczo podpisywane. Wydruk decyzji zawiera zarówno podpis (faksymilę) zgodnie z art. 210 par. 1a Ordynacji podatkowej, jak i kod EPO służący do automatycznego budowania elektronicznej książki nadawczej (EKN). Tak wydrukowane decyzje można w łatwy sposób spakować z wykorzystaniem kopertownicy, a sama książka nadawcza generowana i wysyłana jest w sposób elektroniczny. Po dostarczeniu pism elektronicznie podpisane zwrotki automatycznie trafiają do repozytorium dokumentów i mogą być stamtąd importowane do odpowiednich modułów pakietu RATUSZ.

Funkcjonalności:
- obsługa wysyłki dokumentów przez Elektroniczną Książkę Nadawczą
- możliwość śledzenia statusu doręczenia na każdym etapie
- podpis składany na urządzeniu listonosza bądź pracownika urzędu jest prawnym odpowiednikiem podpisu ręcznego
- automatyczne pobieranie dokumentów Elektronicznych Potwierdzeń Odbioru i dołączanie ich do akt sprawy
Korzyści:
- obniżenie kosztów - brak konieczności drukowania zwrotek
- oszczędność czasu poświęconego na „konfekcjonowanie” przesyłek
- przyspieszenie obiegu przesyłki średnio z 18,4 do 6,7 dnia. Zwrotka wraca natychmiast po doręczeniu
- automatyzacja wprowadzania zwrotek do systemów dziedzinowych
- możliwość śledzenia statusów przesyłek na każdym etapie procesu wysyłki
- możliwość automatyzacji całego procesu ekspedycji przesyłek
Piotr Szymura, dyrektor ds. oprogramowania
Opracowanie obsługi Elektronicznych Potwierdzeń Odbioru z poziomu naszych systemów było klasycznym przykładem innowacji produktowej. Jako pierwsza firma w Polsce obsługująca sektor administracji skorzystaliśmy z doświadczeń sądownictwa i wprowadziliśmy na rynek produkt, który w dużym stopniu pozwala w urzędach zautomatyzować i co za tym idzie przyspieszyć żmudny proces obsługi tzw. zwrotek. Korzyści zastosowania takiego rozwiązania są szczególnie widoczne w procesach związanych z masowym generowaniem i wysyłaniem dokumentów takich jak np. generowanie decyzji wymiarowych związanych z podatkiem od nieruchomości.
Mirosław Ziaja, Wydział Organizacyjny Urzędu Miasta Oświęcim
Korzystanie z EPO daje wymierne korzyści. Czas pracy urzędników ulega skróceniu – mniej czasu zajmuje zarówno proces wysyłania dokumentu, jak również doręczanie go do adresata. Z punktu widzenia postępowania administracyjnego największą korzyścią jest skrócenie czasu obiegu zwrotnego potwierdzenia odbioru. W Urzędzie Miasta Oświęcim EPO wykorzystywane jest przede wszystkim przy doręczeniach urzędowych, a ostatnio zostało też wprowadzone wykorzystywanie go przy wysyłce decyzji podatkowych. Obsługa zwrotek z decyzji podatkowych została ograniczona do minimum. Przede wszystkim wydruk decyzji posiada nadrukowany kod EPO. Pracownicy wydziału podatkowego nie muszą żmudnie przerzucać zwrotek, żeby następnie wpisać datę zwrotu w system. W decyzjach administracyjnych EPO pomogło skrócić czas potrzebny na uprawomocnienie decyzji.
Zobacz więcej
Poznaj nasze kluczowe rozwiązania usprawniające codzienną pracę jednostek administracji publicznej
eDokument
Efektywne zarządzanie dokumentami w organizacji.
mMieszkaniec
Wszystkie aplikacje potrzebne mieszkańcowi JST w zasięgu ręki
eUrząd
Teraz urząd jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Uzyskanie informacji, przeglądanie oraz zapłata zobowiązań nie wymagają już wychodzenia z domu!
Lider
System Lider kompleksowo wspiera zarządzanie gminą, gromadząc i przetwarzając informacje z systemów Rekordu oraz systemów zewnętrznych
Portal pracowniczy
System informatyczny, który służy do komunikacji pracownika z jednostką, w której jest zatrudniony w zakresie kadrowo-płacowym.
Integracja z otoczeniem urzędu
ePUAP
Elektroniczna platforma usług administracji publicznej
PostgreSQL
Relacyjna baza danych SQL
Admin XE
Metoda uwierzytelniania wszystkich aplikacji Rekord SI
CEiDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
eDoręczenia
Elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru
mObywatel 2.0
Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli
PEF
Platforma Elektronicznego Fakturowania
CEPIK
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
KSeF
Krajowy System e-Faktur dla przedsiębiorców
GUS
Główny Urząd Statystyczny
Aplikacja eTW
Elektroniczne tytuły wykonawcze
BeSTi@
System Zarządzania Budżetem Jednostek Samorządu Terytorialnego
KRS
Krajowy Rejestr Sądowy
EMUiA
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
TERYT
Krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju
eZgłoszenia
Narzędzie usprawniające komunikację firmy z klientem
Rekord SI liderem oprogramowania w Polsce
System RATUSZ w liczbach: zaufało nam ponad 500 organizacji w całej Polsce
Ratusz klienci
Co to jest EPO
EPO - Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru to alternatywa dla papierowej, tradycyjnej formy potwierdzenia, wystawianej dla przesyłek poleconych i przesyłek firmowych poleconych.
Rekord SI, jako pierwsza firma w Polsce, obsługująca sektor administracji samorządowej, zintegrowała swoje systemy z elektronicznymi potwierdzeniami odbioru Poczty Polskiej.
Zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego oraz Ordynacją Podatkową, podpisane przesyłki są doręczane do adresatów przez operatora pocztowego lub pracowników samego organu. Odbierający pismo powinien potwierdzić odbiór przesyłki własnoręcznym podpisem wraz z datą doręczenia. Obecnie taki podpis może być złożony na specjalnie do tego przystosowanych tabletach, które automatycznie przekażą odpowiedni elektroniczny dokument potwierdzenia odbioru do właściwej jednostki. Następnie, również automatycznie, elektroniczna „zwrotka” dołączana jest do odpowiednich akt sprawy, co pozwala na realizację kolejnych kroków w procesie (np. uruchomienie procesu naliczania odsetek zgodnie z Ordynacją podatkową).
Jak to działa?
Poniższy rysunek obrazuje w pełni zautomatyzowany proces akcji wymiarowej podatku od nieruchomości osób fizycznych. Wygenerowane decyzje trafiają do repozytorium dokumentów, gdzie są zbiorczo podpisywane. Wydruk decyzji zawiera zarówno podpis (faksymilę) zgodnie z art. 210 par. 1a Ordynacji podatkowej, jak i kod EPO służący do automatycznego budowania elektronicznej książki nadawczej (EKN). Tak wydrukowane decyzje można w łatwy sposób spakować z wykorzystaniem kopertownicy, a sama książka nadawcza generowana i wysyłana jest w sposób elektroniczny. Po dostarczeniu pism elektronicznie podpisane zwrotki automatycznie trafiają do repozytorium dokumentów i mogą być stamtąd importowane do odpowiednich modułów pakietu RATUSZ.
Funkcjonalności:
Korzyści:
Piotr Szymura, dyrektor ds. oprogramowania
Opracowanie obsługi Elektronicznych Potwierdzeń Odbioru z poziomu naszych systemów było klasycznym przykładem innowacji produktowej. Jako pierwsza firma w Polsce obsługująca sektor administracji skorzystaliśmy z doświadczeń sądownictwa i wprowadziliśmy na rynek produkt, który w dużym stopniu pozwala w urzędach zautomatyzować i co za tym idzie przyspieszyć żmudny proces obsługi tzw. zwrotek. Korzyści zastosowania takiego rozwiązania są szczególnie widoczne w procesach związanych z masowym generowaniem i wysyłaniem dokumentów takich jak np. generowanie decyzji wymiarowych związanych z podatkiem od nieruchomości.
Mirosław Ziaja, Wydział Organizacyjny Urzędu Miasta Oświęcim
Korzystanie z EPO daje wymierne korzyści. Czas pracy urzędników ulega skróceniu – mniej czasu zajmuje zarówno proces wysyłania dokumentu, jak również doręczanie go do adresata. Z punktu widzenia postępowania administracyjnego największą korzyścią jest skrócenie czasu obiegu zwrotnego potwierdzenia odbioru. W Urzędzie Miasta Oświęcim EPO wykorzystywane jest przede wszystkim przy doręczeniach urzędowych, a ostatnio zostało też wprowadzone wykorzystywanie go przy wysyłce decyzji podatkowych. Obsługa zwrotek z decyzji podatkowych została ograniczona do minimum. Przede wszystkim wydruk decyzji posiada nadrukowany kod EPO. Pracownicy wydziału podatkowego nie muszą żmudnie przerzucać zwrotek, żeby następnie wpisać datę zwrotu w system. W decyzjach administracyjnych EPO pomogło skrócić czas potrzebny na uprawomocnienie decyzji.