18 października 2018 roku nastąpiła istotna zmiana w obszarze zamówień publicznych. Objęła ona zamówienia, których wartość przekracza tzw. kwoty unijne. Jest to kolejny etap zmian, dotyczących elektronizacji zamówień publicznych, zapoczątkowany 18 kwietnia 2018 roku wprowadzeniem Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ). Kolejnym krokiem będzie rozszerzenie elektronizacji zamówień publicznych również o zamówienia na kwoty poniżej progu unijnego, co nastąpi z dniem 1 stycznia 2020 roku. Konieczność elektronizacji zamówień publicznych wynika z prawa unijnego.
Platforma e- Zamówienia
Celem projektu „e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne”, za który odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji, jest budowa narzędzia oraz standaryzacja usług i wymiany danych na potrzeby elektronizacji procesu udzielania zamówień publicznych w Polsce. Jednocześnie podjęte zostały prace nad udostępnieniem centralnej platformy zakupowej, która będzie istotną częścią systemu.
W skład platformy e-Zamówienia będą wchodzić następujące moduły:
- Centralne Repozytorium Danych umożliwiające przechowywanie i udostępnianie ustrukturyzowanych danych i metadanych,
- Biuletyn Zamówień Publicznych umożliwiający przygotowanie ogłoszeń, automatyzację wypełniania wybranych pól w kolejnych ogłoszeniach zamawiającego oraz subskrypcję i wyszukiwanie ogłoszeń,
- Moduł Monitorowania i Analiz, w tym BI (ang. Business Intelligence)- umożliwi przegląd i wyszukiwanie informacji dotyczących konkretnych postępowań oraz udostępni funkcje pozwalające na przetwarzanie danych, dotyczących wszystkich zamówień w celach statystycznych, analitycznych oraz kontrolnych,
- aukcje i licytacje elektroniczne umożliwią udostępnienie bezpiecznego i interaktywnego środowiska do przeprowadzania aukcji i licytacji,
- eSender umożliwiający przesyłanie ogłoszeń w wymaganym formacie do publikacji
i pobieranie potwierdzeń publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
- moduł przyjmowania i zabezpieczania ofert/ wniosków do terminu ich otwarcia zapewni integralność i poufność składanych dokumentów oraz generowanie i udostępnianie publicznych kluczy asymetrycznych.
Wdrożenie Platformy e-Zamówienia
|
II kwartał 2019
|
Wdrożenie Modułu Monitorowania i Analiz
|
II kwartał 2019
|
Budowa i wdrożenie Modułu Aukcji i Licytacji
|
III kwartał 2019
|
Integracja z usługą odwołań
|
IV kwartał 2019
|
Realizacja usługi Nadzoru nad eksploatacją Platformy w okresie stabilizacji
|
I kwartał 2020
|
Korzyści projektu
Projekt platformy e-Zamówienia obejmuje również standaryzację usług, pozwalających na przeprowadzenie procesu udzielenia zamówienia publicznego. Platforma będzie udostępniać zestandaryzowany Interfejs Programowania Aplikacji (API, ang. Application Programming Interface), który pozwoli na wymianę danych i dokumentów oraz umożliwi integrację usług w procesie.
Projekt pociąga za sobą szereg korzyści:
Platforma e-Zamówienia będzie wspierać publikację ogłoszeń, planów zamówień, automatyzację sprawozdań z udzielonych zamówień, składanie wniosków/ofert oraz umożliwiać raportowanie, monitorowanie i nadzorowanie zamówień publicznych. Nie zapewni jednak wsparcia procesów zakupowych. Dla pełnej elektronizacji udzielanego zamówienia docelowo wskazane jest także wykorzystanie portali e-usług.
Urząd Zamówień Publicznych, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wszystkim zainteresowanym, bezpłatnie udostępnił tymczasowe narzędzie, tzn. miniPortal dla zamawiających, który zapewnia komunikację elektroniczną. Jest to narzędzie wykorzystujące dotychczasowe konta zamawiających, zarejestrowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych i jest zintegrowany z Platformą ePUAP za pośrednictwem której można składać oferty i wnioski w postępowaniach.
Logowanie zamawiających do systemu będzie odbywać się za pomocą już istniejących kont zamawiających w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Sposób składania ofert przez wykonawców
Wykonawcy uczestniczący w postępowaniu mają obowiązek korzystania z narzędzia wybranego przez Zamawiającego. Docelowo oferty (lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu) składane będą na platformie e-Zamówienia. W celu zagwarantowania integralności i nienaruszalności złożonych ofert do terminu ich otwarcia, wykonawcy będą zobowiązani do ich szyfrowania z wykorzystaniem dwóch par kluczy szyfrujących: publicznych i prywatnych, które generowane będą na platformie e-Zamówienia; do każdej złożonej oferty wystawiane będzie Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO). Wraz z upływem terminu, zaszyfrowane oferty wraz z elektronicznym kluczem prywatnym, wygenerowanym na Platformie, będą przekazywane zamawiającym.
Zobacz więcej
Poznaj nasze kluczowe rozwiązania usprawniające codzienną pracę jednostek administracji publicznej
eDokument
Efektywne zarządzanie dokumentami w organizacji.
mMieszkaniec
Wszystkie aplikacje potrzebne mieszkańcowi JST w zasięgu ręki
eUrząd
Teraz urząd jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Uzyskanie informacji, przeglądanie oraz zapłata zobowiązań nie wymagają już wychodzenia z domu!
Lider
System Lider kompleksowo wspiera zarządzanie gminą, gromadząc i przetwarzając informacje z systemów Rekordu oraz systemów zewnętrznych
Portal pracowniczy
System informatyczny, który służy do komunikacji pracownika z jednostką, w której jest zatrudniony w zakresie kadrowo-płacowym.
Integracja z otoczeniem urzędu
ePUAP
Elektroniczna platforma usług administracji publicznej
PostgreSQL
Relacyjna baza danych SQL
Admin XE
Metoda uwierzytelniania wszystkich aplikacji Rekord SI
CEiDG
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
eDoręczenia
Elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru
mObywatel 2.0
Aplikacja mobilna i serwis dla obywateli
PEF
Platforma Elektronicznego Fakturowania
CEPIK
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców
KSeF
Krajowy System e-Faktur dla przedsiębiorców
GUS
Główny Urząd Statystyczny
Aplikacja eTW
Elektroniczne tytuły wykonawcze
BeSTi@
System Zarządzania Budżetem Jednostek Samorządu Terytorialnego
KRS
Krajowy Rejestr Sądowy
EMUiA
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
TERYT
Krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju
eZgłoszenia
Narzędzie usprawniające komunikację firmy z klientem
Rekord SI liderem oprogramowania w Polsce
System RATUSZ w liczbach: zaufało nam ponad 500 organizacji w całej Polsce
Ratusz klienci
Kolejne etapy w obszarze elektronizacji zamówień publicznych
18 października 2018 roku nastąpiła istotna zmiana w obszarze zamówień publicznych. Objęła ona zamówienia, których wartość przekracza tzw. kwoty unijne. Jest to kolejny etap zmian, dotyczących elektronizacji zamówień publicznych, zapoczątkowany 18 kwietnia 2018 roku wprowadzeniem Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ). Kolejnym krokiem będzie rozszerzenie elektronizacji zamówień publicznych również o zamówienia na kwoty poniżej progu unijnego, co nastąpi z dniem 1 stycznia 2020 roku. Konieczność elektronizacji zamówień publicznych wynika z prawa unijnego.
Platforma e- Zamówienia
Celem projektu „e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne”, za który odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji, jest budowa narzędzia oraz standaryzacja usług i wymiany danych na potrzeby elektronizacji procesu udzielania zamówień publicznych w Polsce. Jednocześnie podjęte zostały prace nad udostępnieniem centralnej platformy zakupowej, która będzie istotną częścią systemu.
W skład platformy e-Zamówienia będą wchodzić następujące moduły:
i pobieranie potwierdzeń publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
Wdrożenie Platformy e-Zamówienia
II kwartał 2019
Wdrożenie Modułu Monitorowania i Analiz
II kwartał 2019
Budowa i wdrożenie Modułu Aukcji i Licytacji
III kwartał 2019
Integracja z usługą odwołań
IV kwartał 2019
Realizacja usługi Nadzoru nad eksploatacją Platformy w okresie stabilizacji
I kwartał 2020
Korzyści projektu
Projekt platformy e-Zamówienia obejmuje również standaryzację usług, pozwalających na przeprowadzenie procesu udzielenia zamówienia publicznego. Platforma będzie udostępniać zestandaryzowany Interfejs Programowania Aplikacji (API, ang. Application Programming Interface), który pozwoli na wymianę danych i dokumentów oraz umożliwi integrację usług w procesie.
Projekt pociąga za sobą szereg korzyści:
Platforma e-Zamówienia będzie wspierać publikację ogłoszeń, planów zamówień, automatyzację sprawozdań z udzielonych zamówień, składanie wniosków/ofert oraz umożliwiać raportowanie, monitorowanie i nadzorowanie zamówień publicznych. Nie zapewni jednak wsparcia procesów zakupowych. Dla pełnej elektronizacji udzielanego zamówienia docelowo wskazane jest także wykorzystanie portali e-usług.
Urząd Zamówień Publicznych, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wszystkim zainteresowanym, bezpłatnie udostępnił tymczasowe narzędzie, tzn. miniPortal dla zamawiających, który zapewnia komunikację elektroniczną. Jest to narzędzie wykorzystujące dotychczasowe konta zamawiających, zarejestrowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych i jest zintegrowany z Platformą ePUAP za pośrednictwem której można składać oferty i wnioski w postępowaniach.
Logowanie zamawiających do systemu będzie odbywać się za pomocą już istniejących kont zamawiających w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Sposób składania ofert przez wykonawców
Wykonawcy uczestniczący w postępowaniu mają obowiązek korzystania z narzędzia wybranego przez Zamawiającego. Docelowo oferty (lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu) składane będą na platformie e-Zamówienia. W celu zagwarantowania integralności i nienaruszalności złożonych ofert do terminu ich otwarcia, wykonawcy będą zobowiązani do ich szyfrowania z wykorzystaniem dwóch par kluczy szyfrujących: publicznych i prywatnych, które generowane będą na platformie e-Zamówienia; do każdej złożonej oferty wystawiane będzie Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO). Wraz z upływem terminu, zaszyfrowane oferty wraz z elektronicznym kluczem prywatnym, wygenerowanym na Platformie, będą przekazywane zamawiającym.